PROJECTE EDUCATIU LEMÚRIA
1.
Intro
La nostra mirada es basa en els principis de l’Educació Lliure, que proposa
la llibertat com la possibilitat de ser un mateix, de connectar amb les pròpies
necessitats bàsiques i de respectar els ritmes individuals.
Creiem en una Educació per a la Vida. Infants autònoms, curiosos, flexibles
davant dels canvis i molt creatius. Persones que saben qui són. En definitiva,
sentim l’educació com un procés d’acompanyament respectuós perquè la persona
sigui qui és.
Nosaltres pensem que cada ésser humà té un pla de desenvolupament intern i
inconscient, únic i diferent a la resta. Sentim que la tasca de l’educador és
acompanyar aquest procés, per això, a l’educador li diem Acompanyant.
Aquest document conté les primeres bases de l’Espai de Joc Infantil que proposa
Lemúria per a infants fins a 6 anys.
2.
Els nostres Valors
Amor: com a combustible de la vida. Naixem i creixem gràcies a l’Amor. Els
nens-es són amorosos per naturalesa, respectem-ho, estimem-los. Ho apropem al
Respecte i a la Responsabilitat.
Respecte, Amor i
Responsabilitat: en tres àmbitsà
-
Respecte
cap a un mateix, Autoestima. Em conec. Sé què m’agrada i què no. Expresso el
què necessito. Accepto les meves emocions, me’n faig responsable. No em poso en
situacions de perill.
-
Respecte
cap a l’altre, Solidaritat. No fem mal ni verbalment ni físicament a cap
persona. M’obro a conèixer com són els que m’envolten, els accepto i respecto
les seves necessitats.
-
Respecte
a l’Entorn, Ecologia. No faig malbé el material ni els espais de Lemúria. També
aprenc a cuidar tots els éssers vius que ens envolten. Cuido la mare Terra.
Acceptació: ens situem en el no judici. Salvant les
situacions pactades pels límits establerts, acceptem l’expressió de qualsevol
necessitat del nen/a. Acceptem i abracem qualsevol sentiment i emoció, encara
que no qualsevol actuació o manifestació de la mateixa. Acceptem, per damunt de
tot, la persona que hi ha darrera de cada gest.
Família: com a pilar bàsic del nostre projecte. La família és, per nosaltres, el
punt de sortida i de força de cada nen/a. Ens sentim a prop de la Pedagogia
Sistèmica pel que fa a la rellevància de la família en relació a, no només
l’educació de l’infant, sinó a tots els àmbits de la vida de cada ésser humà.
En concret, el
nostre projecte el co-creen adults compromesos amb el propi desenvolupament,
persones que creixen en cada experiència i que volen gaudir de la maternitat o
paternitat per a continuar aquest procés d’anar més enllà.
Consciència: a partir del treball d’autoconeixement, els
nens/es saben qui són, com es senten i què necessiten a cada moment. Aprenem a
escoltar el cos, les emocions i els pensaments, com a vehicles de consciència.
Llibertat: com a possibilitat d’actuar a partir de les
pròpies necessitats i les dels altres àrespecto la meva identitat i necessitats.
Hem d’entendre que, dintre dels límits marcats i establerts, els infants es
poden moure, actuar i expressar lliurement, decidint així en tot moment què
necessita fer. Perquè aquesta llibertat sigui el més àmplia possible, els
adults han de posar a l’abast dels infants tots els materials i espais adequats
perquè, així, ells puguin triar.
Autonomia: si el nen es coneix a sí mateix, pot prendre
decisions i assumir-ne les conseqüències naturals de les mateixes. Un nen, que
sap qui és i s’estima, farà el que senti que ha de fer internament, sense tenir
en compte expectatives externes.
Confiança: nosaltres confiem plenament en el pla de
desenvolupament de cada persona. Per exemple, pensem que si un nen és respectat
des de ben petit, ell sap si és capaç de pujar a un arbre o no.
Sentit crític: una persona lliure de prendre decisions, lliure
de pensament.
Educació integral, holística: una persona és més que la suma d’un cos,
una ment i unes emocions.
Acompanyament emocional individualitzat: la nostra ràtio (7/1) ens permet
acompanyar en cada moment les emocions que van sorgint.
Creativitat, motivació: sabem que naixem creatius i motivats per
aprendre, amb els infants només ho hem de respectar.
Natura: l’entorn en aquesta pedagogia és fonamental. Un espai el més natural
possible facilita la relació directa dels infants amb la vida. Una exploració
real del món. També ajuda en el camí de l’autoconeixement, doncs el nen/a ha de
conèixer els seus propis límits. Per últim, sentim que estar en contacte amb la natura ens permet alliberar i
gestionar molt la nostra pròpia energia.
Ser vs Fer: una educació basada en la importància del Ser i
no tant del Fer. Els adults hi són, estan disponibles, garanteixen la seva
presència més enllà de ser-hi físicament. Els nens/es ja posseeixen aquesta
capacitat de ser, ells viuen conscientment tot allò que emprenen. Els infants
es passen el dia fent, tot el dia aprenent a diferents nivells (v. Educació
integral), la seva condició natural és aprendre, créixer.
3.
Eines
Autogestió: Aquest projecte té com a eina essencial
l’autogestió de l’espai, com quelcom del que tots els adults ens fem
responsables. Cadascú assumeix unes tasques o responsabilitats a dur a terme
amb la finalitat de que tot segueixi tirant endavant. Es podran prendre algunes
decisions de forma assembleària. (més informació a l‘acord de col·laboració)
Ràtio: 1 acompanyant per 7 infants. Aquesta ràtio és la eina bàsica per atendre
les necessitats o demandes de tots els infants.
Presència: l’acompanyant està totalment disponible per a
satisfer les necessitats dels infants. No fa altres gestions durant l’acompanyament
i no parla amb l’altra acompanyant, sino es tracta de l’atenció present dels
nens. Intenta no pensar en experiències viscudes ni amb tasques pendents. Resta
obert a sorprendre’s de cada instant, com si fos totalment nou. Una mirada
sense judicis.
Comunicació: entenent com a tal totes les formes d’expressió:
oral, motriu, simbòlica, musical, plàstica, artística, ...
Experimentació: definim aquesta com la manera de fer en la qual
el resultat i el procés no es diferencien i on existeix una obertura total a
allò que pugui sorgir, sent aquest sorgir
l’objectiu principal de l’acció.
Joc lliure: L’entenem com a activitat que no segueix cap
pauta, esquema ni objectiu predeterminat, podent ser individual o col·lectiu.
És a través d’aquest que es dóna l’experimentació i els aprenentatges en
aquesta franja d’edat.
Observació: d’allò que ens envolta i ens informa, provenint
dels demés, de l’entorn o d’un mateix.
Reflexió: sobre actituds, emocions, sentiments, accions i conseqüències.
Imaginació/Creativitat: capacitat de creació, és aquell sorgir que
esmentem en l’experimentació.
Confiança: en un mateix com en la resta, és una eina bàsica
que ens ajuda a potenciar l’autoestima.
Empatia: capacitat d’entendre i observar les emocions, necessitats i actituds dels
altres.
Conseqüències lògiques: adequades en el temps i l’espai, aquesta eina
posa límits que ens aporten seguretat.
Ambients preparats: adequat a les necessitats de la franja d’edat
2-6 en aquest cas, estructures segures, materials pedagògics i adults en total
presència.
4.
Com dirigir-nos als infants
Hem de tenir en
compte les etapes en les que es troben els infants, per saber, a nivell general,
què estan preparats per fer o quines necessitats tenen. Cada infant és diferent,
però, a nivell teòric, és bo tenir-les en compte. El pedagog que ens mostra de
forma clara aquestes etapes de desenvolupament cognitiu és Piaget:
En aquest
projecte, pel moment treballarem amb dues etapes:
- Sensoriomotriu 0-2 anys
L’infant
construeix un món comprensible coordinant les seves experiències sensorials amb
accions físiques. El nen passa de l’acció reflexa instintiva del naixement al
coneixement del pensament.
- Pre-operacional 2-7 anys
L’infant comença
a representar el món amb imatges i paraules, aquestes reflexen un creixement en
el pensament simbòlic.
Per
relacionar-nos amb els infants seguirem unes normes bàsiques que ens ajudaran a
millorar la comunicació i el respecte:
- Ens adaptem a l’alçada de l’infant per
poder-nos parlar i escoltar en igualtat de condicions.
- Respectem els seus espais i moments
personals, preguntant què necessiten.
-
Respectem
els ritmes, sense presses.
-
No
jutgem als infants ni de forma negativa ni positiva, cadascú és; sense
etiquetes. (ets llest, ràpid, pesat, brut,...)
-
No
fem valoracions (molt bé, es lleig fer tal cosa...)
-
Quan
ens mostren el que fan evitem expressar la nostra aprovació o qualificació, més
aviat, intentem buscar com s’han sentit al fer aquesta acció. (Mira què faig!
En comptes de “ carai, què bonic!” seria... “oh, has fet una escultura,
t’agrada? com la veus?”
-
No
jutgem, ni menyspreem els seus sentiments. (no cal plorar per això, no t’has
d’enfadar,...). Empatitzem amb el que sent i, sense ser massa rebuscats,
afirmem aquella emoció que està aflorant (estàs trist, estàs enfadat, ...)
-
No
ens comparem, ni parlem en termes competitius (aquet nen fa millor això que
l’altre o jo, a la teva edat, ja feia tal cosa).
-
No
castiguem, ni premiem, per tant no fem xantatges. (Si reculls, anirem a buscar
allò que vols; sinó menges, no creixeràs). Cada acció ja té una recompensa
implícita, no hi ha necessitat d’inventar-ne una. (quan acabem de menjar, podem
fer una altra cosa; quan recollim, trobem les coses al seu lloc, ...)
-
Només
ajudem a l’infant quan ho demana o si observem que ho està passant malament i
no pot solucionar-ho sol. Li proporcionem eines perquè ho pugui fer, en cap cas
ho resolem directament. “No pots baixar? Vols que em quedi a prop?” li donem
suport moral, però no serveix agafar-lo i baixar-lo. “Vull escriure el meu
nom... què necessites per fer-ho?”
-
No
donem solucions, sinó que ajudem a que ells mateixos les trobin, ens agradin o
no les seves solucions. Si no funcionen, ja ho veuran i provaran altres coses.
“El llapis no té punta o... tinc set! I què pots fer?”
-
Davant
d’un conflicte no emetem judicis, ni fem sermons. Acompanyem la resolució
d’aquest i que ambdues parts hi estiguin d’acord. (tot sovint, la seva solució
no té res a veure amb el que tu havies pensat que és més just, però ells estan
d’acord amb la seva solució)
-
No
dibuixem ni modelem per servir d’exemple.
5.
Ambients preparats
Els entenem com el petit món que els Acompanyants oferim als infants amb
molt d’amor. Estan formats per: l’espai físic de Lemúria (les diferents sales,
interior i exterior), tot el material i l’adult, ja que aquest ho prepara en
relació als infants que té i les seves necessitats.
Els nens neixen motivats, per naturalesa volen aprendre. Però la figura de
l’adult és crucial en el seu creixement integral. De la seva relació amb els
infants dependrà l’ambient.
Fase de desenvolupament de l’infant. Tenir clar en quin moment es troba
cada nen, ajuda a l’acompanyant a preparar l’espai en cada fase. Ha d’estar
permanentment observant, detectant què necessita cada nen/a.
Ambient relaxat, sense obstacles per l’aprenentatge. Neteja, Ordre i
senzillesa. On la llibertat de moviment sigui possible.
Material accessible i endreçat per espais. Material per a tocar, observar,
olorar, expressar, experimentar, viure...
A part de l’adult, els altres nens i nenes també tenen un rol molt especial
en l’aprenentatge de cadascú. Són nens i nenes de 2 a 6 anys, pel que entre
ells s’ajuden molt.
Amb un ambient preparat, nosaltres confiem que el nen explorarà amb
llibertat i l’aprenentatge serà molt més significatiu per ell en el seu camí
cap a la independència. Nosaltres no imposem activitats, no donem ni premis ni
càstigs, no fomentem la competència entre els infants i res de proves o
exàmens.
Dintre de l’espai, trobarem diferents espais fixes i mòbils segons la seva
ubicació:
1. Espai de psicomotricitat
2. Espai d’experimentació sensorial (elements
naturals per a explorar amb els 5 sentits: aigua, sorra, fusta, pedres, paper,
cartró, etc.)
3. Espai de joc simbòlic (cuineta, nines,
robes, cotxes, coixins, firetes, etc.)
4. Espai d’Expressió Artística i Musical
(instruments, pintures, guixos, tisores, etc.)
5. Espai de materials educatius
(trencaclosques, construccions, lletres, contes, paraules, números, pilotes,
imatges, etc.)
Molts d’aquests materials són versàtils, no només ens serveixen per a
treballar en un racó, ja que es poden utilitzar de moltes maneres.
6.
Límits
Aquest punt comporta una àmplia reflexió. Es tracta d’un tema que cal
treballar a fons.
D’una banda, la gran majoria de persones que desconeixen què és l’Educació
Lliure tenen por a que aquest adjectiu tingui relació directa amb l’absència de
límits. És totalment Fals. A l’Educació Lliure sí hi ha Límits. Parlem d’una
Llibertat que garanteix la seguretat de tots el que hi participen, pel que cal
marcar límits.
D’altra banda, trobem algunes les famílies que opten per l’Educació Lliure
buscant salvar-se del conflicte i la frustració que algunes vegades generen els
límits, i se’ls salten. Persones que poden haver viscut una educació molt
autoritària en la seva infantesa i que, ara, busquen pels seus fills quelcom
millor. De vegades, aquestes famílies també estan informades de la importància
del tracte que donem als nens i nenes i les conseqüències que aquest pot tenir
en la seva vida.
Com definim els límits a Lemúria?
Entenem els límits com el marc que garanteix un ambient relaxat per a
tothom. Mai parlem de límits com a amenaça, càstig o coacció.
Establim alguns límits flexibles i d’altres innegociables. Ho fem amb un to
tranquil, serè i ferm. Tenim en compte el nivell de comprensió de cada nen per
triar el vocabulari que més li arribi. Un factor molt important en el moment de
posar un límit és com acompanyem les emocions del nen. Ell no necessita grans
discursos, sinó que donem espai pel seu dolor, acceptant-lo.
Els límits que garanteixen la seguretat, també poden potenciar la creativitat.
Exemple: la llei de la gravetat i les ganes de volar. (R. Wild)
Existeixen diferents tipus de límits:
NATURALS:
Tots aquells límits físics i biològics: La pell es l’òrgan que separa entre
l’intern i extern. Aquelles capacitats físiques que tenim com a humans: podem
saltar, córrer, cridar,... però no podem volar o fer la fotosíntesis. També
entenem com a límit natural, la força de la gravetat i totes les forces i lleis
físiques.
Els límits ens donen tranquil·litat perquè comporten regularitat, com la natura:
nit/dia, estiu/tardor, etc.
GRUPALS-SOCIALS:
Aquí tenim en compte les normes de convivència socialment establertes. Són
aquells límits socials auto imposats de forma cultural que ens ajuden a
respectar-nos els uns als altres. Sabem que, en general, a totes les cultures
hi ha certes normes estàndards; com ara: no fer mal als altres, no robar,
honrar a la família, respectar als ancians,...
Depenent de la cultura, alguns límits o normes variaran segons les
creences.
PERSONALS:
Aquí, tenen cabuda tots aquells límits naturals referents a la nostra
biologia que, en general, tenim força clars i anem experimentant al llarg de la
vida. Però, hi ha un límit que se’ns escapa tot sovint i que culturalment està ben
acceptat saltar-se’l que és: el respecte a un mateix. Cuidar el nostre cos a
nivell físic, emocional i espiritual.
Per a concretar, els límits de Lemúria ara són:
-
No
ens fem mal a nosaltres mateixos.
-
No
fem mal als altres.
-
No
fem malbé el material i/o entorn.
-
Demanem
a l’acompanyant si volem portar un material d’una sala a l’altra.
-
Si
vull un material que algú està fent servir, necessito el seu permís per
usar-lo.
-
Fem
servir diferents recipients per a les deixalles: brossa, paper, vidre i
plàstic.
-
Mengem
sempre a la zona preparada a tal efecte.
-
No podem
córrer ni cridar a certes zones (a concretar amb l’espai físic).
-
Si
volem sortir al pati i plou, ens hem de posar botes i impermeable. Per fer jocs
d’aigua ens hem de posar la roba adequada.
-
No
pugem a les taules on mengem.
Aquests són els límits que considerem importants en aquests moments. Com
qualsevol altre factor del món educatiu, es tracta d’una definició oberta al
que la convivència ens aporti, pel que n’afegirem de nous i/o n’eliminarem
d’altres.
Per acabar, l’espai preparat serà el millor context limitat per a garantir
la seguretat i la llibertat de totes les persones que conformen Lemúria. Les
acompanyants recordaran els límits establerts, quan sigui necessari, sempre
respectant els processos de desenvolupament de la persona.
En definitiva, els límits contenen, sostenen i cuiden.
7.
Resolució de conflictes
Entenem com a conflictes totes aquelles situacions
o accions que transgredeixen els límits, comprenent que els infants, com els
adults, expressen en el col·lectiu conflictes fruit de diferents àmbits
(incubació de malalties, situacions familiars, socials, conflictes interns,
etc.).
Entenem el conflicte com una forma de resolució i
sempre que així sigui possible considerem la no intervenció com a primera
opció. Estarem presents com en tot moment.
Des de aquest punt de vista, la feina de
l’acompanyant és donar eines perquè els infants puguin resoldre els conflictes,
buscant ells la solució.
Si el conflicte
requereix d’intervenció:
L’acompanyant no
emetrà judicis ni sermons, i a poder ser, no farà una proposta de resolució,
sinó que mitjançant preguntes als infants, ells mateixos obtindran la solució.
D’aquesta manera, és més fàcil, que ambdues parts quedin d’acord i satisfetes
amb la solució.
Així, també
seran conseqüents de les decisions que prenen en cada moment, és important no
generar sentiments de culpabilitat, però sí de responsabilitat dels propis
actes i les seves conseqüències.
Es tracta
d’incidir en l’acció en sí i no en la persona que l’ha dut a terme, no jutgem a
l’individu, sinó que ens fixem en la conseqüència directe de l’acció.
En general
podrem descriure una pauta d’actuació davant d’un conflicte:
- L’acompanyant ha d’anticipar-se sempre que
sigui possible a l’agressió; ja sigui a algun company, a l’espai o a ell
mateix, tant si es física com si es verbal, ha de veure quan abans millor on es
genera el conflicte i, si és necessari, aturar-lo donant espai a l’expressió.
- La seva actitud ha de ser coherent, clara
i tranquil·litzadora, per poder acompanyar el conflicte i començar el diàleg.
- Donar peu a la conversa entre ells,
mitjançant preguntes i, si cal, fer el possible perquè es respectin els torns
de paraula.
- No acaba la resolució fins que s’arribi a
una solució clara, assegurant que les parts l’han entès i hi estan d’acord.
- Acabem preguntant-los com se senten.
Cada conflicte i
situació és diferent; aquestes pautes són molt generalitzades, en tot cas, s’ha
de valorar el global amb la perspectiva més àmplia possible.
8.
El paper de les acompanyants
Anomenem
acompanyants aquelles persones de referència que acompanyen els infants mentre
són a l’espai. La seva funció, en essència, és la d’observador. Observar i
donar resposta a les necessitats dels infants sense anticipar-nos a ells.
Actuen com a facilitadors de recursos, preparant l’espai i els materials per a
respondre a aquestes necessitats.
Les funcions
bàsiques dels acompanyants dins d’aquest marc són vetllar per la seguretat dels
nens, mitjançant l’aplicació dels límits, i acompanyar la resolució dels
conflictes, fins a ser resolts.
L’actitud de
l’acompanyant ha de ser sempre en presència. Receptiva a les demandes dels
nens, acollint-los i tractant-los amb respecte; per aquest motiu, els
acompanyants a l’hora de comunicar-se amb els nens i, sempre que sigui possible,
estaran a l’alçada d’aquests facilitant la comunicació i l’accés.
Els acompanyants
estan oberts a les propostes del col·lectiu de pares i mares, però, són ells/es
que decideixen de quina manera portar a terme l’acció en l’àmbit educatiu, de
la forma que sigui més adient pels infants.
Els acompanyants
treballen en el dia a dia amb l’auto observació també. Adults conscients d’ells
mateixos i disponibles pels infants. A Lemúria, les acompanyants entenen la
seva tasca com a una possibilitat màgica per a créixer interiorment.
Tenen
experiència i estan formades per a compartir aquesta mirada respectuosa cap a
la vida amb qui la vulgui conèixer.
9.
Els adults dins l’espai
Tots els adults que entrin a l’espai han de mantenir una actitud de
respecte i acompanyament de les necessitats dels infants.
És un lloc dedicat als infants així que intentarem respectar el seu
ambient, evitant converses entre adults i reunions, mentre sigui l’horari dels
nens. Encara que sigui en veu baixa, les converses entre adults interfereixen
en la nostra comunicació amb els nens. Estarem centrats en els nens i en
l’activitat que porten a terme. Hem de ser conscients, també, de l’espai que
ocupem amb el nostre cos a l’espai; així, que l’ideal és situar-se a la
perifèria de l’espai, més que a les zones centrals, i no ocupar el material que
poden voler usar els infants.
A l’espai en sí només són imprescindibles els acompanyants com a norma
general, però és cert que són varies les situacions que porten a que hi hagi
algun adult més. El cas més clar és el de les Adaptacions, on el pare o mare
tenen un paper molt important com a presència no activa, discreta i procurant
no intervenir en les activitats, només estar disponible quan el seu fill ho
necessiti.
Quan l’actitud o decisió presa per un acompanyant, pare, mare,... sentim
que no és l’adequada se n’ha d parlar, però mai en aquell moment, en el moment
present respectarem les decisions preses pels adults i un cop acabada la jornada
dels infants en parlarem per poder-ne reflexionar i aprendre de les nostres
accions
Com adults hem
d’estar atents, presents i sensibles a la dinàmica que es generi al grup.
10.
Adaptacions
El procés
d’adaptació en aquest espai és molt important, és el temps on el nen passarà
d’estar amb els pares a estar sol davant el col·lectiu de nens i acompanyants.
En aquest projecte, li donem molta importància i sabem que s’ha de fer el
millor possible.
Tenim unes
pautes generals, però cada cas serà avaluat per l’equip individualment.
El procés
general és:
La família
visita l’espai amb l’infant on podran veure el funcionament general, l’ambient
i les persones.
El pare o mare
venen unes hores amb l’infant a l’espai: en aquesta fase l’actitud del pare o
mare és molt important, s’ha de sentir segur i deixar que l’infant poc a poc
vagi sentint-se a gust i confiat amb l’entorn i els acompanyants.
L’actitud ha de
ser passiva, limitant-se a estar disponible si l’infant ho sol·licita i fent el
possible per no intervenir en les activitats, sí als conflictes. La seva
presència no pot interferir en la dinàmica infantil. Acompanyen sense
intervenir, és a dir, intentaran no jugar ni intervenir en les converses. Poc a
poc, aniran animant a l’infant a demanar ajuda i confiar en els acompanyants.
Els acompanyants
estan molt presents en aquesta etapa i poden guiar al pare si ho veuen
necessari, si sorgeix algun dubte o no estan d’acord amb alguna actitud.
Un cop acabada
la jornada podran parlar acompanyants i pares per intercanviar opinions i
resoldre dubtes.
Aquesta etapa no
té temps concret sinó que depèn de l’infant i la família.
L’infant es va
quedant sol a estones a l’espai un cop arribat a un pacte entre ell i el pare o
mare.
11.
Un dia a Lemúria
- L’entrada es farà de 9h a 9,40h del matí.
- Fins les 10h els infants es situen i
juguen lliurement. També tindran algun
aliment per anar esmorzant, si no ho han fet o si els ve de gust.
- A les 10:10h fem una rotllana o assemblea
voluntària on poder expressar-nos i dir-nos bon dia, podem aprofitar per cantar
alguna cançó per obrir el dia.
- Després, temps de joc lliure i/o
propostes, de tot tipus.
- A les 12h dinem tots junts.
- A les 13’15h tanquem el dia amb un conte,
una obra de teatre o alguna música.
- De 13’30h a 14h obrim portes per anar
marxant cap a casa.
Això es un
plantejament que s’anirà adaptant al dia a dia, depenent del ritme del grup i les
necessitats de les famílies, en termes generals, és una proposta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada